U 4942/07

Republika Srbija
VRHOVNI SUD SRBIJE
U 4942/07
09.04.2008. godina
Beograd

 

U IME NARODA

 

Vrhovni sud Srbije u Beogradu, u veću sastavljenom od sudija: mr Jadranke Injac, predsednika veća, Zoje Popović i Jelene Ivanović, članova veća, sa savetnikom Ljiljanom Petrović, zapisničarem, po tužbi tužioca AA i tužbi tužilje BB, protiv Republike Srbije, Žalbene komisije pravosuđa u Beogradu i zainteresovanih lica VV, GG i DD, radi poništaja rešenja A. VI. Su. ŽKP. br. 854/07 od 25.4.2007. godine, u predmetu prijema u radni odnos, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 09.4.2008. godine, doneo je

 

 

P R E S U D U

 

Tužbe SE ODBIJAJU.

 

 

O b r a z l o ž e nj e

 

Osporenim rešenjem tužene žalbe zainteresovanih lica VV, GG i DD se uvažavaju i poništava Odluka zamenika predsednika Opštinskog suda u Novom Pazaru I Su. br. 9/07-07 od 13.3.2007. godine, kojom se, saglasno raspisanom javnom konkursu V Su. br. 37/07-02 od 18.1.2007. godine za prijem dva sudijska pripravnika u radni odnos na određeno vreme u trajanju od tri godine, primaju i to: BB i AA, oboje iz ĐĐ.

 

Tužilac AA je u tužbi i dopunama tužbe naveo da je osporeno rešenje nezakonito, pobijajući ga iz razloga propisanih čl. 10. st. 1. tač. 1. i 3. Zakona o upravnim sporovima. Naveo je da je postupak raspisivanja javnog konkursa sproveden u skladu sa čl. 18. Uredbe o sprovođenju internog i javnog konkursa za popunjavanje radnih mesta u državnim organima, da je konkursa komisija obavila razgovor sa svim kandidatima i da je, nakon detaljnog pregleda kompletne dokumentacije, sačinila listu za izbor od tri predložena kandidata, sa naknadnim uvrštenjem BB kao kandidata. Na osnovu ove liste sačinjene primenom zakonom propisanog kriterijuma, kao i dodatnih kriterijuma, doneta je odluka o izboru. Istakao je da je on kandidat sa drugom prosečnom ocenom i sa najdužim periodom čekanja na zaposlenje, kao i da su neosnovani navodi iz osporenog rešenja da je kandidat BB naknadno dostavila tražena dokumenta, jer se radi o belešci o njenoj ranijoj radnoj aktivnosti, što nije bilo uslov konkursa. Sa ovih i bliže obrazloženih razloga predložio je da sud tužbu uvaži i osporeno rešenje poništi.

 

Tužilja BB je protiv istog osporenog rešenja podnela tužbu i dopunu tužbe u kojoj je, između ostalog, navela da u njenom slučaju nije došlo do naknadnog pribavljanja dokumentacije, već se radilo o proveravanju činjenica navedenih u toj dokumentaciji. Ukazujući da se tuženi organ u osporenom rešenju pogrešno pozvao na odredbu čl. 51. Zakona o državnim službenicima koji se odnosi na interni, a ne na javni konkurs propisan čl. 54. do 59. istog Zakona, kao i na čl. 11. st. 7. Pravilnika o sastavu konkursne komisije, kojim je izričito propisano da se prilikom prijema pripravnika test i pismeni rad ne dozvoljavaju, predložila je da se tužba uvaži i osporeno rešenje poništi.

 

Tuženi je u odgovoru na tužbe ostao pri razlozima iz osporenog rešenja i predložio da se tužbe odbiju.

 

Zainteresovana lica VV i GG su dali odgovore na tužbe.

 

Kako se podnetim tužbama AA i BB pobija zakonitost istog osporenog rešenja, sud je na osnovu čl. 59. Zakona o upravnim sporovima ("Službeni list SRJ", br. 46/96) shodnom primenom čl. 314. st. 1. Zakona o parničnom postupku, spojio predmete U. br. 4942/07 i U. 4972/07 radi jednovremenog presuđenja.

 

Ocenom navoda tužbi, odgovora na tužbe tuženog i zainteresovanih lica i spisa ove upravne stvari, Vrhovni sud Srbije je, primenom čl. 38. i 39. Zakona o upravnim sporovima, našao da su tužbe neosnovane.

 

Iz stanja u spisima i obrazloženja osporenog rešenja proizlazi da je zamenik predsednika Opštinskog suda u Novom Pazaru raspisao javni konkurs dana 18.1.2007. godine, za prijem u radni odnos na određeno vreme u trajanju od tri godine dva sudijska pripravnika. Na konkurs se prijavilo osam kandidata sa kojima je obavljen neposredni razgovor od strane Konkursne komisije koja je imenovana rešenjem od 22.2.2007. godine. Iz zapisnika o radu Konkursne komisije od 05.3.2007. godine, konstatovano je da osam kandidata ispunjava uslove za zaposlenje na radnom mestu pripravnika, pa je nakon sprovedenog izbornog postupka utvrđena lista kandidata za izbor na koju su uvršćeni DD, AA i EE. Istog dana je predsednik Konkursne komisije sačinio službenu belešku o proveri kod ____ radnog statusa kandidata BB. Dalje se iz zapisnika Konkursne komisije od 09.3.2007. godine utvrđuje da je predsedniku Konkursne komisije neposredno dostavljena valjana dokumentacija za kandidata BB i uz konsultaciju sa zamenikom predsednika suda, Konkursna komisija je ponovo održala sednicu i neposredno izvršila uvid u primljenu dokumentaciju, pa je nakon sprovedenog dopunskog izbornog postupka sačinjena lista za izbor kandidata na kojoj je na prvom mestu uvršćen kandidat BB, a zatim DD, AA i EE. Sa ove liste je zamenik predsednika suda izvršio izbor kandidata, te doneo odluku o izboru kandidata od 13.3.2007. godine.

 

Po nalaženju Vrhovnog suda Srbije, pravilno je osporenim rešenjem poništena odluka o izboru kandidata sa liste za prijem u radni odnos dva sudijska pripravnika na određeno vreme, za koju odluku su dati jasni, razumljivi i obrazloženi razlozi, koje prihvata i ovaj sud.

 

Naime, pravilno je stanovište tužene da Konkursna komisija suda prilikom razgovora sa prijavljenim kandidatima, nije postupila u skladu sa odredbom čl. 9. i 10. Pravilnika o sastavu konkursne komisije, stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku, načinu njihove provere i merilima za izborna radna mesta i položaje u sudovima ("Službeni glasnik RS", br. 79/06), jer se iz sačinjenog zapisnika ne vidi da je pre početka razgovora odredila koji su joj podaci o kandidatima potrebni i pitanja koja se kandidatima postavljaju. Takođe, shodno čl. 12. st. 2. istog Pravilnika nije izvršeno od strane svakog člana Konkursne komisije vrednovanje odgovora kandidata prema kriterijumima koji su unapred određeni, a nije postupljeno ni po stavu 6. i 7. istog Pravilnika, jer se tek nakon vrednovanja, odnosno ocenjivanja kandidata u smislu ovih odredaba mogla sačiniti lista saglasno čl. 13. st. 1. istog Pravilnika. Kako navedene odredbe Pravilnika nisu ispoštovane od strane Konkursne komisije, niti je pravilno sačinjena lista kandidata u smislu čl. 31. Uredbe o sprovođenju internog i javnog konkursa za popunjavanje radnih mesta u državnim organima ("Službeni glasnik RS", br. 3/06) dostavljena rukovodiocu organa radi izbora, to ni izbor kandidata nije sproveden u skladu sa čl. 57. Zakona o državnim službenicima. Stoga je, po nalaženju ovog suda, sa ovih i ostalih razloga, bliže navedenih u osporenom rešenju, pravilno Žalbena komisija odlučila kao u dispozitivu istog, uvažavajući žalbe zainteresovanih lica na odluku o izboru kandidata.

 

Vrhovni sud Srbije je cenio navode podnetih tužbi, pa je našao da, kod utvrđenih propusta u radu Konkursne komisije suda u izbornom postupku, koji su uticali na pravilnost izvršenog izbora kandidata ožalbenom odlukom, nisu od uticaja na drugačije rešenje ove pravne stvari.

 

Sa iznetih razloga, a na osnovu čl. 41. st. 2. Zakona o upravnim sporovima, Vrhovni sud Srbije je odlučio kao u dispozitivu ove presude.

 

PRESUĐENO U VRHOVNOM SUDU SRBIJE U BEOGRADU

dana 09.4.2008. godine, U. 4942/07 i U. 4972/07

 

Zapisničar, Predsednik veća - sudija

Ljiljana Petrović, s.r. mr Jadranka Injac, s.r.

 

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Mirjana Vojvodić

JK