Uzp 158/2018 javni izvršitelji

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Uzp 158/2018
07.06.2018. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Mirjane Ivić, predsednika veća, Katarine Manojlović Andrić i Branka Stanića, članova veća, sa savetnikom Rajkom Milijaš, kao zapisničarem, odlučujući po zahtevu AA iz ..., ulica ..., koga zastupa punomoćnik Dušan Ignjatović, advokat iz ..., ulica ..., za preispitivanje sudske odluke – presude Upravnog suda 3 U 11334/16 od 01.03.2018. godine, sa protivnom strankom Ministarstvom pravde Republike Srbije, u predmetu prestanka delatnosti javnog beležnika, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 07.06.2018. godine, doneo je

P R E S U D U

Zahtev se ODBIJA.

O b r a z l o ž e nj e

Pobijanom presudom odbijena je tužba AA iz ... podneta protiv rešenja Ministarstva pravde Republike Srbije broj 740-08-00352/2012-22 od 11.07.2016. godine, kojim je u stavu prvom, utvrđeno da je tužiocu, javnom izvršitelju, imenovanom rešenjem ministra pravde broj 740-08-00352/2012-22 od 20.03.2013. godine, za područje Višeg suda u Beogradu i Privrednog suda u Beogradu sa sedištem u Beogradu, ..., rođenom dana .... godine, prestala delatnost zbog navršavanja radnog veka. Stavom drugim rešenja određeno je da do imenovanja novog izvršitelja poslove, predmete i evidenciju po kojima je postupao tužilac privremeno preuzima zamenik javnog izvršitelja BB, imenovan rešenjem ministra pravde broj 740-08-0855/2015-22 od 25.04.2016. godine. Stavom trećim rešenja određeno je da se isto objavljuje u ''Službenom glasniku Republike Srbije''.

U zahtevu podnetom zbog povreda pravila postupka i pogrešne primene materijalnog prava, podnosilac kao i u tužbi navodi da je 29.04.2016. godine napunio 67 godina života u vreme kada je na snazi bio raniji Zakon o izvršenju i obezbeđenju koji nije predviđao prestanak delatnosti zbog navršenja radnog veka. Smatra da je odlazak u penziju kod preduzetnika dobrovoljan čin i da u pogledu njih ne postoji mogućnost navršetka radnog veka kada se u penziju odlazi po sili zakona, kao i da čak i zaposleni mogu da nastave obavljanje delatnosti nakon navršenih 65 godina života i ispunjenja uslova za penziju. Poziva se na presudu Evropskog suda u predmetu ''Baka protiv Mađarske'' i posebno ističe da je i on, kao i sudija Baka, imao legitimno očekivanje da će moći da se bavi delatnošću izvršitelja dok se za to oseća sposobnim i dok može da radi. Ističe da ukoliko bi se kriterijumi Evropskog suda za ljudska prava iz slučaja Baka protiv Mađarske primenili na njegov slučaj, dobili bi identičan ishod, odnosno povredu prava garantovanih Konvencijom. Važeći Zakon o izvršenju i obezbeđenju pojedine institute predviđene Zakonom o radu primenjuje na javne izvršitelje koji su preduzetnici, a ne lica u klasičnom radnom odnosu, jer oni odlaze u penziju po slobodnoj volji u bilo kom trenutku nakon što ispune predviđene uslove za odlazak u penziju. Ukazuje da je pobijana presuda doneta uz povredu člana 32. stav 1. Ustava Republike Srbije bez održavanja usmene rasprave i bez navođenja razloga zbog kojih usmena rasprava nije održana. Predlaže da sud zahtev uvaži i pobijanu presudu preinači ili ukine.

Protivna stranka Ministarstvo pravde Republike Srbije je u odgovoru na zahtev ostalo pri navodima datim u obrazloženju osporenog rešenja i predložilo da sud zahtev kao neosnovan odbije.

Postupajući po podnetom zahtevu i ispitujući pobijanu presudu u granicama zahteva, u smislu člana 54. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' 111/09), Vrhovni kasacioni sud je našao:

Zahtev je neosnovan.

Prema obrazloženju pobijane presude, osporenim rešenjem nije povređen zakon na štetu tužioca jer je tuženi organ na pravilno utvrđeno činjenično stanje i bez povreda pravila postupka od uticaja na drugačije rešenje ove pravne stvari pravilno primenio materijalno pravo, te za svoju odluku dao razloge koje, kao dovoljne i u svemu na zakonu zasnovane prihvata i sud. Ovo stoga što je u sprovedenom postupku pravilno utvrđeno da je tužilac, koji je za javnog izvršitelja imenovan rešenjem Ministarstva pravde od 20.03.2013. godine, u momentu donošenja rešenja imao navršenih 67 godina života te da mu iz tog razloga prestaje delatnost po sili zakona na osnovu člana 486. Zakona o izvršenju i obezbeđenju (''Službeni glasnik RS'' 106/15), kojim je propisano da javnom izvršitelju prestaje delatnost po sili zakona kad navrši radni vek (stav 1), da radni vek navršava kad napuni 67 godina života (stav 2), te da ministar rešenjem utvrđuje navršenje radnog veka javnog izvršitelja (stav 3).

Ocenjujući zakonitost pobijane presude Vrhovni kasacioni sud nalazi da je ista pravilna i na zakonu zasnovana, a da je Upravni sud u pobijanoj presudi dao dovoljne i na zakonu zasnovane razloge koje u svemu prihvata i ovaj sud. Ovo stoga jer se iz spisa predmeta vidi, a što se ni navodima zahteva ne osporava, da je podnosilac zahteva dana 29.04.2016. godine napunio 67 godina života i da mu je iz tog razloga prestala delatnost po sili zakona na osnovu člana 486. Zakona o izvršenju i obezbeđenju (''Službeni glasnik RS'' 106/15) rešenjem Ministarstva pravde Republike Srbije od 11.07.2016. godine. Kako je navedeni Zakon o izvršenju i obezbeđenju u primeni od 01.07.2016. godine i bio je na snazi u vreme donošenja pobijanog rešenja, to je, i po nalaženju ovog suda, tuženi organ pravilno osporenim rešenjem, na osnovu člana 486. Zakona o izvršenju i obezbeđenju, utvrdio da tužiocu prestaje delatnost zbog navršavanja radnog veka.

Vrhovni kasacioni sud je cenio navode zahteva, a koji su isticani i u tužbi, pa nalazi da su neosnovani zbog razloga navedenih u obrazloženju pobijane presude.

Okolnost da navršenje radnog veka kao razlog za prestanak delatnosti javnog izvršitelja nije bilo predviđeno zakonom na osnovu koga je podnosilac zahteva imenovan za izvršitelja, ne čini osporeno rešenje i pobijanu presudu nezakonitim, imajući u vidu vremensko važenje Zakona o izvršenju i obezbeđenju na osnovu kojih su doneti. Podnosilac zahteva ukazuje da je odlazak u penziju kod preduzetnika slobodan čin, da kod njih ne postoji mogućnost navršenja radnog veka i odlazak u penziju po sili zakona, ali pri tome zanemaruje bitnu činjenicu da javni izvršitelji ne obavljaju preduzetničku delatnost već vrše javna ovlašćenja u izvršnom postupku koja su poverena zakonom, obavljajući tu javnu delatnost u statusu preduzetnika ili člana ortačkog društva. S obzirom na to da su na javne izvršitelje zakonom preneta pojedina javna ovlašćenja sa sudova, zakonodavac je bio ovlašćen da zakonom na poseban način uredi položaj javnih izvršitelja, odnosno uslove i postupak za njihovo imenovanje, uslove za početak obavljanja delatnosti i razloge za prestanak obavljanja delatnosti. Navršenje radnog veka sa 67 godina života je predviđeno kao razlog i za prestanak funkcije sudije Vrhovnog kasacionog suda, dok ostalim sudijama radni vek prestaje sa 65 godina života (član 59. Zakona o sudijama). Stoga je neprimereno ukazivanje podnosioca da su u njegovom slučaju učinjene neosnovane razlike u tretmanu na osnovu starosne dobi, što je dovelo do povrede načela zabrane diskriminacije iz člana 21. Ustava. Ostalim navodima iz zahteva koji se odnose na navršenje radnog veka kao novi razlog za prestanak delatnosti javnih izvršitelja, u suštini se osporavaju postojeća zakonska rešenja pa za njihovu ocenu može biti nadležan samo Ustavni sud u postupku ocene ustavnosti zakona.

Neosnovani su navodi podnosioca zahteva da je Upravni sud propustio da navede razloge zbog kojih nije održao usmenu raspravu, jer je u obrazloženju pobijane presude navedeno da je upravni spor rešen bez održavanja usmene rasprave, saglasno odredbi člana 33. stav 2. Zakona o upravnim sporovima, budući da je predmet spora takav da ne iziskuje neposredno saslušanje stranaka i posebno utvrđivanje činjeničnog stanja. Vrhovni kasacioni sud u potpunosti prihvata navedene razloge zato što nije sporno da je podnosilac zahteva imao 67 godina života u momentu donošenja rešenja Ministarstva pravde koje je osporeno tužbom u upravnom sporu, a to je jedina činjenica bitna za presuđenje. Sledom navedenog, pravno su neutemeljene tvrdnje podnosioca zahteva da je u upravnom sporu zbog neodržavanja usmene rasprave povređeno podnosiočevo pravo na pravično suđenje.

Vrhovni kasacioni sud takođe konstatuje da je u pobijanoj presudi na pravilan način obrazloženo zbog čega slučaj ''Baka protiv Mađarske'' (presuda Velikog veća Evropskog suda za ljudska prava od 23.06.2016. godine, broj predstavke 20261/12) nije primenjiv na odluku o prestanku delatnosti podnosioca zahteva kao javnog izvršitelja.

Imajući u vidu sve navedeno, Vrhovni kasacioni sud je, na osnovu člana 55. stav 1. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u dispozitivu ove presude.

PRESUĐENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU

dana 07.06.2018. godine, Uzp 158/2018

Zapisničar,                                                                                                                        Predsednik veća-sudija,

Rajka Milijaš,s.r.                                                                                                           Mirjana Ivić,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić