Uzp 185/2019 4.1.2.7.1 zahtev za preispitivanje sudske odluke

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Uzp 185/2019
20.06.2019. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Gordane Džakula i Branka Stanića, članova veća, sa savetnikom Dragicom Vranić, kao zapisničarem, odlučujući o zahtevu AA iz ..., ..., koga zastupa punomoćnik Nebojša Karanović, advokat iz ..., ..., za preispitivanje sudske odluke – presude Upravnog suda – Odeljenja u Novom Sadu III-2 U 1558/19 od 22.03.2019. godine, uz učešće Ministarstva pravde Republike Srbije, Beograd, kao protivne stranke, u predmetu razrešenja dužnosti izvršitelja, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 20.06.2019. godine, doneo je

P R E S U D U

Zahtev se ODBIJA.

O b r a z l o ž e nj e

Pobijanom presudom odbijena je tužba podnosioca zahteva podneta protiv rešenja Ministarstva pravde Republike Srbije broj 740-08-00576/2012-22 od 20.12.2018. godine, kojim je tužilac, izvršitelj, imenovan rešenjem Ministarstva pravde od 09.05.2012. godine za područje Višeg suda u Novom Sadu i Privrednog suda u Novom Sadu, razrešen dužnosti javnog izvršitelja od dana prijema rešenja i određeno da će delatnost javnog izvršitelja AA nastaviti javni izvršitelj BB, imenovana rešenjem Ministarstva pravde od 20.03.2013. godine za područje Višeg suda u Novom Sadu i Privrednog suda u Novom Sadu, koja privremeno preuzima poslove dok novoimenovani javni izvršitelj ne počne da radi.

U zahtevu za preispitivanje pobijane presude podnetom zbog povrede zakona, drugog propisa ili opšteg akta i povrede pravila postupka, podnosilac ističe da je Vrhovnom kasacionom sudu podneo zahtev za preispitivanje sudske odluke - presude Upravnog suda – Odeljenja u Novom Sadu III-4 U 23075/18 od 11.03.2019. godine kojom je odbijena njegova tužba podneta protiv rešenja Ministarstva pravde Republike Srbije, Disciplinske komisije za sprovođenje disciplinskog postupka protiv izvršitelja od 22.08.2018. godine, a kojim rešenjem je oglašen odgovornim za izvršenje disciplinske povrede iz člana 527. stav 1. tač. 5) i 13) Zakona o izvršenju i obezbeđenju i izrečena mu disciplinska mera zabrane obavljanja delatnosti javnog izvršitelja. Smatra da će po tom zahtevu presuda Upravnog suda – Odeljenja u Novom Sadu III-4 U 23075/18 od 11.03.2019. godine biti preinačena ili ukinuta, te da je odluka o njegovom razrešenju o kojoj je rešeno pobijanom presudom preuranjena i da se njena zakonitost ne može pouzdano ispitati pre nego se okonča postupak po tužiočevom zahtevu za preispitivanje sudske odluke – presude Upravnog suda – Odeljenja u Novom Sadu III-4 U 23075/18 od 11.03.2019. godine. Ističe da je presuda Upravnog suda doneta uz povredu člana 2. Zakona o upravnim sporovima jer je spor rešio bez održavanja usmene rasprave koja je bila potrebna. Navodi da mu je kao najteža povreda stavljeno na teret da novac nije preneo izvršnom dužniku sa namenskog računa, koja tvrdnja nije tačna jer su tuženom detaljno predočeni i obrazloženi više nego opravdani razlozi zbog kojih višak preostalog iznosa cene nije prenet izvršnom dužniku, kao što je eventualni poništaj ili raskid ugovora o neposrednoj pogodbi, u kom slučaju ne bi bilo garancije o vraćanju isplaćenog novca od strane izvršnog dužnika. Ističe da to čak nije bilo ni tehnički moguće uraditi nakon što mu je 04.07.2018. godine izrečena mera udaljenja sa dužnosti za vreme trajanja postupka. Navodi da se osporenim rešenjem tuženog, a sada i presudom Upravnog suda stvara utisak da je on zadržao za sebe višak sredstava, što nije tačno, budući da se višak sredstava, u punom iznosu i dalje nalazi na namenskom računu kome nema bilo kakav pristup, niti mogućnost raspolaganja tim novčanim sredstvima. Navodi da je u pogledu viška sredstava postupio savesno, pažljivo i ispravno, te da novac nije preneo izvršnom dužniku sa namenskog računa sve do konačnog, pravnosnažnog okončanja postupka izvršenja. Postavlja pitanje zašto preuzimatelj tužiočeve kancelarije ni do današnjeg dana nije preneo ta sredstva izvršnom dužniku. Navodi da povrede načela srazmere nije bilo, jer je vršio proveru solventnosti izvršnog dužnika i utvrdio da je prezadužen, što je opravdalo prodaju koja je sprovedena. Poziva se na odluku Ustavnog suda Už 883/14, u kojoj je izražen stav da kršenja srazmere nema ako javni izvršitelj nije pronašao drugu imovinu, osim nepokretnosti, a sam dužnik nije ponudio nikakvo drugo sredstvo kojim bi se efikasno naplatilo potraživanje. Smatra da je osnovni postulat izvršnog postupka u stavu da je jače pravo izvršnog poverioca na namirenje od prava izvršnog dužnika na srazmerno namirenje. Ukazuje da je ključna činjenica ove pravne stvari da su sve radnje koje je u svom postupanju preduzeo potvrđene od strane nadležnih sudova, navodeći kao primer da je Osnovni sud u Novom Sadu rešenjem IPV IV. 196/18 od 24.04.2018. godine, u celosti potvrdio način prodaje neposrednom pogodbom u predmetnom izvršnom postupku. Predložio je da Vrhovni kasacioni sud zahtev uvaži i pobijanu presudu preinači ili ukine.

Protivna stranka, Ministar pravde Republike Srbije, u odgovoru na zahtev, predlaže da sud isti odbije.

Postupajući po podnetom zahtevu i ispitujući pobijanu presudu u granicama zahteva u smislu odredbe člana 54. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' 111/09), Vrhovni kasacioni sud je našao da je zahtev neosnovan.

Prema razlozima obrazloženja pobijane presude, pravilno je, po oceni Upravnog suda, postupio tuženi organ kada je tužioca razrešio dužnosti javnog izvršitelja, zato što je tuženi organ, dopisom Disciplinske komisije za sprovođenje disciplinskog postupka protiv izvršitelja od 07.12.2018. godine, obavešten da je rešenjem Disciplinske komisije za sprovođenje disciplinskog postupka protiv tužioca od 22.08.2018. godine, tužilac - javni izvršitelj, oglašen disciplinski odgovornim za izvršenje disciplinske povrede iz člana 527. stav 1. tač. 5) i 13) Zakona o izvršenju i obezbeđenju i izrečena mu je disciplinska mera trajne zabrane obavljanja delatnosti javnog izvršitelja, počev od dana dostavljanja odluke, pa je razrešen dužnosti izvršitelja u skladu sa odredbom člana 487. stav 1. tačka 7) Zakona o izvršenju i obezbeđenju. Upravni sud je utvrdio da je presudom Upravnog suda – Odeljenja u Novom Sadu III-4 U 23075/18 od 11.03.2019. godine odbijena tužba tužioca podneta protiv rešenja Disciplinske komisije za sprovođenje disciplinskog postupka protiv izvršitelja Ministarstva pravde Republike Srbije od 22.08.2018. godine, kojim je tužiocu izrečena disciplinska mera trajne zabrane obavljanja delatnosti izvršitelja počev od dana dostavljanja odluke.

Ocenjujući zakonitost pobijane presude, Vrhovni kasacioni sud nalazi da je presuda doneta bez povreda pravila postupka, uz pravilnu primenu materijalnog prava. Za svoju odluku Upravni sud je dao dovoljne i jasne razloge, koje, kao na zakonu zasnovane, prihvata i ovaj sud. Ovo stoga što je, i po nalaženju Vrhovnog kasacionog suda, tuženi organ pravilno razrešio podnosioca zahteva dužnosti izvršitelja na osnovu odredaba člana 488. Zakona o izvršenju i obezbeđenju (''Službeni glasnik RS'' br. 106/15, 106/16-autentično tumačenje, 113/17-autentično tumačenje), iz razloga što je podnosilac zahteva konačnim rešenjem od 22.08.2018. godine oglašen odgovornim za disciplinsku povredu koja mu je stavljena na teret i izrečena mu je disciplinska mera trajne zabrane obavljanja delatnosti izvršitelja. Kako je rešenje o izricanju disciplinske mere trajne zabrane obavljanja delatnosti javnog izvršitelja konačno u upravnom postupku, a odredbom člana 487. stav 1. tačka 7) navedenog zakona nije propisano da je uslov za razrešenje pravnosnažnost rešenja o izricanju disciplinske mere, neosnovani su navodi podnosioca zahteva da rešenje o njegovom razrešenju nije moglo biti doneto pre pravnosnažnosti rešenja o izrečenoj disciplinskoj meri, kao ni pre odluke Vrhovnog kasacionog suda o zahtevu za preispitivanje sudske odluke – presude Upravnog suda – Odeljenja u Novom Sadu III-4 U 23075/18 od 11.03.2019. godine.

Upravni sud je pobijanu presudu doneo bez održavanja javne rasprave, pozivajući se na odredbu člana 33. stav 2. Zakona o upravnim sporovima, kojom je propisano da sud rešava bez održavanja usmene rasprave, ako je predmet spora takav da očigledno ne iziskuje neposredno saslušanje stranke i posebno utvrđivanje činjeničnog stanja. Po nalaženju Vrhovnog kasacionog suda, predmet spora u ovom slučaju nije iziskivao neposredno saslušanje tužioca, ovde podnosioca zahteva, niti posebno utvrđivanje činjeničnog stanja, jer je razrešenje javnog izvršitelja neminovna zakonska posledica izricanja disciplinske mere trajne zabrane delatnosti javnog izvršitelja. Samim tim, propust Upravnog suda da u pobijanoj presudi navede razloge zbog kojih nije održao usmenu raspravu ne predstavlja povredu pravila postupka koja bi bila od uticaja na rešenje ove pravne stvari.

Ostali navodi iz zahteva nisu od uticaja na drugačiju ocenu zakonitosti pobijane presude jer se odnose na pravilnost i zakonitost rešenja o izricanju disciplinske mere trajne zabrane obavljanja delatnosti koje je postalo konačno i pravnosnažno, a koje kao zakonsku posledicu ima donošenje rešenja o razrešenju.

Imajući u vidu izneto, Vrhovni kasacioni sud je, na osnovu člana 55. stav 1. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u dispozitivu presude.

PRESUĐENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU

dana 20.06.2019. godine, Uzp 185/2019

Zapisničar,                                                                                                               Predsednik veća – sudija,

Dragica Vranić, s.r.                                                                                              Katarina Manojlović Andrić, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić