Uzp 350/2018 zahtev za preispitivanje; obaveznost presude

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Uzp 350/2018
13.12.2018. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Gordane Džakula i Biljane Dragojević, članova veća, sa savetnikom Rajkom Milijaš, kao zapisničarem, odlučujući o zahtevu AA iz ..., ..., i BB iz ..., ulica ..., koje zastupa punomoćnik Biljana Milidragović, advokat iz ..., ..., za preispitivanje sudske odluke – presude Upravnog suda 4 U 15834/17 od 02.07.2018. godine, sa protivnim strankama Ministarstvom pravde Republike Srbije i VV iz ..., ulica ..., u predmetu konkursa za imenovanje javnog beležnika, u nejavnoj sednici veća održanoj dana 13.12.2018. godine, doneo je

P R E S U D U

Zahtev se ODBIJA.

ODBIJA SE zahtev podnosilaca zahteva za naknadu troškova.

O b r a z l o ž e nj e

Pobijanom presudom odbijena je tužba podnosilaca zahteva podneta protiv rešenja Ministarstva pravde Republike Srbije broj 740-07-01883/2014-22 od 28.09.2017. godine, kojim je za javnog beležnika za područje Trećeg osnovnog suda u Beogradu, Gradsku opštinu Zemun imenovana VV počev od 01.08.2014. godine.

Podnosioci u zahtevu za preispitivanje pobijane presude podnetom zbog povrede zakona i povrede pravila postupka, kao i u tužbi, navode da je tuženi organ doneo osporeno rešenje u izvršenju presude Upravnog suda i da u ponovnom postupku nije postupio po nalogu suda, jer nije sproveo novi postupak izbora već je doneo isto rešenje na osnovu istog činjeničnog stanja, s tim da je naveo propis na osnovu koga je ovlašćen da ovu upravnu stvar reši po slobodnoj oceni i dopunio obrazloženje. Smatraju da tuženi organ nije doneo osporeno rešenje na osnovu slobodne ocene propisane zakonom. Ovo stoga jer je Upravni sud pravilno naveo činjenično stanje i kriterijume na osnovu kojih je formirana rang lista kandidata za javne beležnike, ali je pri tom propustio da se nedvosmisleno izjasni o zakonitosti rešenja donetog na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog u nezakonito sprovedenom postupku uz primenu kriterijuma za ocenu kandidata koji nisu zakonom propisani. Ukazuju na to da je osporeno rešenje konstitutivan upravni akt sa povratnim dejstvom zasnovan na činjenicama koje nemaju uporište u zakonu zbog čega je pobijana presuda doneta na štetu tužilaca. Ističu da su pobijanom presudom povređeni pravo na suđenje u razumnom roku, pravično suđenje i načela pravne sigurnosti, ravnopravnosti učesnika na konkursu, jednakosti građana pred zakonom, zaštite prava građana i zaštite javnog interesa propisana ZUP-om, kao i da je došlo do povrede Ustavom i Konvencijom zajemčenih prava i sloboda. Predlažu da sud zahtev uvaži i preinači pobijanu presudu, tako što će tužbu uvažiti, poništiti rešenje Ministarstva pravde Republike Srbije od 28.09.2017. godine i predmet vratiti tuženom organu na ponovno odlučivanje, a tuženom organu naložiti da ponovi postupak imenovanja po konkursu za imenovanje javnih beležnika radi popunjavanja prvih 100 javnobeležničkih mesta. Podnosioci traže naknadu troškova postupka u iznosu od 108.000,00 dinara.

Protivna stranka Ministarstvo pravde Republike Srbije je u odgovoru na zahtev ostalo kod razloga iz odgovora na tužbu i predložilo da sud odbije zahtev kao neosnovan.

Protivna stranka VV iz ... nije dostavila odgovor na zahtev, iako joj je zahtev uredno dostavljen na odgovor, prema povratnici u spisima predmeta.

Postupajući po podnetom zahtevu i ispitujući pobijanu presudu u granicama zahteva, a u smislu člana 54. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' 111/09), Vrhovni kasacioni sud je našao:

Zahtev je neosnovan.

Prema obrazloženju pobijane presude, osporenim rešenjem donetim u ponovnom postupku u izvršenju presude Upravnog suda nije povređen zakon na štetu tužilaca, jer je tuženi organ na pravilno utvrđeno činjenično stanje i bez povreda pravila postupka od uticaja na drugačije rešenje ove upravne stvari pravilno primenio materijalno pravo i za svoju odluku dao razloge koje, kao dovoljne i u svemu na zakonu zasnovane, prihvata i sud. Ovo stoga što je u ponovnom postupku, sprovedenom u svemu saglasno odredbama člana 69. stav 2. Zakona o upravnim sporovima, doneto osporeno rešenje od 28.09.2017. godine kojim je VV imenovana za javnog beležnika za područje Trećeg osnovnog suda u Beogradu, GO Zemun, počev od 01.08.2014. godine, na osnovu ukupno postignutih rezultata na javnom konkursu za imenovanje javnog beležnika, primenom ovlašćenja iz člana 27. u vezi člana 29. stav 4. Zakona o javnom beležništvu.

Odredbom člana 69. stav 1. Zakona o upravnim sporovima propisano je da kada sud poništi akt protiv koga je bio pokrenut upravni spor, predmet se vraća u stanje ponovnog rešavanja po žalbi, odnosno stanje ponovnog rešavanja po zahtevu stranke u prvostepenom postupku, ako je žalba bila zakonom isključena (stanje pre nego što je poništeni akt donet). Prema stavu 2. istog člana Zakona, ako prema prirodi stvari u kojoj je nastao upravni spor treba umesto poništenog upravnog akta doneti drugi, nadležni organ je dužan da taj akt donese bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dostavljanja presude, pri čemu je nadležni organ vezan pravnim shvatanjem suda, kao i primedbama suda u pogledu postupka.

Ocenjujući zakonitost pobijane presude u smislu citiranih odredaba člana 69. Zakona o upravnim sporovima, Vrhovni kasacioni sud nalazi da je pravilna i na zakonu zasnovana, a da je Upravni sud u pobijanoj presudi dao dovoljne razloge za svoju odluku, koje u svemu prihvata i ovaj sud. Ovo stoga što je pravilna ocena iz pobijane presude da je osporeno rešenje doneto bez povrede pravila postupka i uz pravilnu primenu materijalnog prava, jer je tuženi organ u ponovnom postupku u potpunosti postupio u skladu sa primedbama iz presude Upravnog suda 15 U 11372/14 od 06.09.2017. godine i otklonio povrede pravila postupka u pogledu nedostataka obrazloženja poništenog rešenja na koje mu je sud ukazao, i to na način predviđen odredbom člana 69. stav 2. Zakona o upravnim sporovima. U osporenom rešenju je naveden propis na osnovu koga je njegov donosilac bio ovlašćen da ovu upravnu stvar reši po slobodnoj oceni i jasno su izloženi razlozi kojima se rukovodio pri donošenju rešenja. Uzeti su u obzir i detaljno vrednovani svi kriterijumi propisani odredbom člana 29. stav 4. Zakona o javnom beležništvu (''Službeni glasnik RS'' 31/11... 55/14) na osnovu kojih je kandidat VV ponovo imenovana za javnog beležnika.

Osporeno rešenje je doneto na osnovu ovlašćenja propisanog odredbom člana 27. stav 1. u vezi sa članom 29. Zakona o javnom beležništvu, po slobodnoj oceni, u granicama ovlašćenja i u skladu sa ciljem u kome je ovlašćenje dato – da za javnog beležnika bude imenovano lice koje u potpunosti ispunjava sve kriterijume propisane zakonom s obzirom na javna ovlašćenja koja će obavljati, što ne znači da te kriterijume nisu ispunjavali tužioci i drugi kandidati. Pravilno je, i po nalaženju ovog suda, osporenim rešenjem donetim u ponovnom postupku utvrđen dan imenovanja javnog beležnika VV 01.08.2014. godine, saglasno odredbi člana 69. stav 1. Zakona o upravnim sporovima, jer se poništavanjem prethodnog rešenja tuženog postupak o imenovanju vraća u stanje u kome se nalazio pre nego što je poništeni akt donet, dakle u stanje kada je poništenim rešenjem nastupilo i pravno i faktičko dejstvo imenovanja javnog beležnika VV.

Vrhovni kasacioni sud je imao u vidu navode zahteva, pa je konstatovao da su istovetni tužbenim navodima koji su u pobijanoj presudi detaljno razmotreni i pravilno ocenjeni kao neosnovani. Sledom navedenog, Vrhovni kasacioni sud se nije upuštao u ponovnu ocenu iznetih navoda. Prema praksi Evropskog suda za ljudska prava, obaveza obrazloženja sudske odluke ne znači da se u odluci moraju dati odgovori na sve iznete argumente (Van de Hurk protiv Holandije, od 19. aprila 1994. godine, stav 61.). To naročito važi za obrazloženja odluka sudova pravnog leka u kojima su prihvaćeni razlozi izneti u odlukama nižestepenih sudova.

Sa iznetih razloga, nalazeći da su navodi zahteva neosnovani i da ne mogu dovesti do drugačije odluke suda po podnetom zahtevu, Vrhovni kasacioni sud je, na osnovu člana 55. stav 1. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u prvom stavu dispozitiva ove presude.

Vrhovni kasacioni sud je, s obzirom na to, da je zahtev za preispitivanje sudske odluke odbijen, na osnovu odredbe člana 165. stav 1. u vezi sa članom 153. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'' 72/11... 74/13) koji se shodno primenjuje na pitanja postupka rešavanja upravnih sporova koja nisu uređena tim zakonom, saglasno odredbi člana 74. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u drugom stavu dispozitiva presude.

PRESUĐENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU

dana 13.12.2018. godine, Uzp 350/2018

Zapisničar                                                                                                                                 Predsednik veća – sudija

Rajka Milijaš,s.r.                                                                                                                    Katarina Manojlović Andrić,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić