Uzp 354/2018 zahtev za preispitivanje sudske odluke

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Uzp 354/2018
20.12.2018. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Gordane Džakula i Biljane Dragojević, članova veća, sa savetnikom Vesnom Mraković, kao zapisničarem, odlučujući o zahtevu AA iz ..., koga zastupa punomoćnik Biljana Milidragović, advokat iz ..., ..., za preispitivanje sudske odluke – presude Upravnog suda 8 U 1038/18 od 10.07.2018. godine, sa protivnim strankama Ministarstvom pravde Republike Srbije i BB iz ..., ..., u predmetu konkursa za imenovanje javnog beležnika, u nejavnoj sednici veća, održanoj dana 20.12.2018. godine, doneo je

P R E S U D U

Zahtev se ODBIJA.

ODBIJA SE zahtev podnosioca zahteva za naknadu troškova.

O b r a z l o ž e nj e

Pobijanom presudom odbijena je tužba podnosioca zahteva podneta protiv rešenja Ministarstva pravde Republike Srbije broj 740-07-01843/14-22 od 26.12.2017. godine, kojim je za javnog beležnika za područje Drugog osnovnog suda u Beogradu, Gradsku opštinu Voždovac, imenovan BB počev od 01.08.2014. godine.

Podnosilac u zahtevu za preispitivanje pobijane presude i podnesku od 04.12.2018. godine, podnetim zbog povrede zakona i povrede pravila postupka, kao i u tužbi, navodi da je tuženi organ doneo osporeno rešenje u izvršenju presude Upravnog suda i da u ponovnom postupku nije postupio po nalogu suda, jer nije sproveo novi postupak izbora već je doneo isto rešenje na osnovu istog činjeničnog stanja, s tim da je naveo propis na osnovu koga je ovlašćen da ovu upravnu stvar reši po slobodnoj oceni i dopunio obrazloženje. Smatra da tuženi organ nije doneo osporeno rešenje na osnovu slobodne ocene propisane zakonom, jer je Upravni sud pravilno naveo činjenično stanje i kriterijume na osnovu kojih je formirana rang lista kandidata za javne beležnike, ali je pri tom propustio da se nedvosmisleno izjasni o zakonitosti rešenja donetog na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog u nezakonito sprovedenom postupku uz primenu kriterijuma za ocenu kandidata koji nisu zakonom propisani. Ukazuje na to, da je osporeno rešenje konstitutivan upravni akt sa povratnim dejstvom zasnovan na činjenicama koje nemaju uporište u zakonu zbog čega je pobijana presuda doneta na štetu tužioca. Ističe da su pobijanom presudom povređeni pravo na suđenje u razumnom roku, pravično suđenje i načela pravne sigurnosti, ravnopravnosti učesnika na konkursu, jednakosti građana pred zakonom, zaštite prava građana i zaštite javnog interesa propisana Zakona o opštem upravnom postupku, kao i da je došlo do povrede Ustavom i Konvencijom zajemčenih prava i sloboda. Navodi da je tuženi organ prilikom izbora kandidata koristio numerički kriterijum, odnosno, formirao numerički vrednovanu opadajuću rang listu kandidata, iako numerički kriterijum ne postoji, te po njemu kandidati nisu mogli ni da budu vrednovani, a ni on, kao takav, nije mogao da bude predmet osporavanja ni pre, ni tokom sprovođenja konkursa. Smatra da je ''opšti utisak'' Konkursne komisije bio pretežni kriterijum, zbog čega su prekršeni ne samo članovi zakona i Ustava, već opšta načela morala i javnog poretka. Predlaže da sud zahtev uvaži i preinači pobijanu presudu, tako što će tužbu uvažiti, poništiti rešenje Ministarstva pravde Republike Srbije od 26.12.2017. godine i predmet vratiti tuženom organu na ponovno odlučivanje, a tuženom organu naložiti da ponovi postupak imenovanja po konkursu za imenovanje javnih beležnika radi popunjavanja prvih 100 javnobeležničkih mesta. Traži naknadu troškova postupka u iznosu od 72.000,00 dinara.

Protivna stranka Ministarstvo pravde Republike Srbije je, u odgovoru na zahtev, ostala kod razloga iz odgovora na tužbu i predložila da sud odbije zahtev, kao neosnovan.

Protivna stranka BB iz ... nije dostavio odgovor na zahtev, iako mu je zahtev uredno dostavljen na odgovor, prema povratnici u spisima predmeta.

Postupajući po podnetom zahtevu i ispitujući pobijanu presudu u granicama zahteva, a u smislu člana 54. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' 111/09), Vrhovni kasacioni sud je našao:

Zahtev je neosnovan.

Prema razlozima obrazloženja pobijane presude, osporenim rešenjem, donetim u ponovnom postupku, u izvršenju presude Upravnog suda, nije povređen zakon na štetu tužioca, jer je tuženi organ na pravilno utvrđeno činjenično stanje i bez povreda pravila postupka od uticaja na drugačije rešenje ove upravne stvari pravilno primenio materijalno pravo i za svoju odluku dao razloge koje, kao dovoljne i u svemu na zakonu zasnovane, prihvata i sud. Ovo stoga što je u ponovnom postupku, sprovedenom u svemu saglasno odredbama člana 69. stav 2. Zakona o upravnim sporovima, doneto osporeno rešenje od 26.12.2017. godine kojim je BB imenovan za javnog beležnika za područje Drugog osnovnog suda u Beogradu, Gradsku opštinu Voždovac, počev od 01.08.2014. godine, na osnovu ukupno postignutih rezultata na javnom konkursu za imenovanje javnog beležnika, primenom ovlašćenja iz člana 27. u vezi člana 29. stav 4. Zakona o javnom beležništvu.

Odredbom člana 69. stav 1. Zakona o upravnim sporovima propisano je da kada sud poništi akt protiv koga je bio pokrenut upravni spor, predmet se vraća u stanje ponovnog rešavanja po žalbi, odnosno stanje ponovnog rešavanja po zahtevu stranke u prvostepenom postupku, ako je žalba bila zakonom isključena (stanje pre nego što je poništeni akt donet). Prema stavu 2. istog člana Zakona, ako prema prirodi stvari u kojoj je nastao upravni spor treba umesto poništenog upravnog akta doneti drugi, nadležni organ je dužan da taj akt donese bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dostavljanja presude, pri čemu je nadležni organ vezan pravnim shvatanjem suda, kao i primedbama suda u pogledu postupka.

Ocenjujući zakonitost pobijane presude u smislu citiranih odredaba člana 69. Zakona o upravnim sporovima, Vrhovni kasacioni sud nalazi da je pravilna i na zakonu zasnovana, a da je Upravni sud u pobijanoj presudi dao dovoljne razloge za svoju odluku, koje u svemu prihvata i ovaj sud. Ovo stoga što je pravilna ocena iz pobijane presude da je osporeno rešenje doneto bez povrede pravila postupka i uz pravilnu primenu materijalnog prava, jer je tuženi organ u ponovnom postupku u potpunosti postupio u skladu sa primedbama iz presude Upravnog suda 19 U 11357/14 od 08.12.2017. godine i otklonio povrede pravila postupka u pogledu nedostataka obrazloženja poništenog rešenja na koje mu je sud ukazao, i to na način predviđen odredbom člana 69. stav 2. Zakona o upravnim sporovima. U osporenom rešenju je naveden propis na osnovu koga je njegov donosilac bio ovlašćen da ovu upravnu stvar reši po slobodnoj oceni i jasno su izloženi razlozi kojima se rukovodio pri donošenju rešenja. Uzeti su u obzir i detaljno vrednovani svi kriterijumi propisani odredbom člana 29. stav 4. Zakona o javnom beležništvu (''Službeni glasnik RS'' 31/11... 55/14) na osnovu kojih je kandidat BB ponovo imenovan za javnog beležnika.

Osporeno rešenje je doneto na osnovu ovlašćenja propisanog odredbom člana 27. stav 1. u vezi sa članom 29. Zakona o javnom beležništvu, po slobodnoj oceni, u granicama ovlašćenja i u skladu sa ciljem u kome je ovlašćenje dato – da za javnog beležnika bude imenovano lice koje u potpunosti ispunjava sve kriterijume propisane zakonom s obzirom na javna ovlašćenja koja će obavljati, što ne znači da te kriterijume nisu ispunjavali tužilac i drugi kandidati. Pravilno je, i po nalaženju ovog suda, osporenim rešenjem donetim u ponovnom postupku utvrđen dan imenovanja javnog beležnika BB, 01.08.2014. godine, saglasno odredbi člana 69. stav 1. Zakona o upravnim sporovima, jer se poništavanjem prethodnog rešenja tuženog postupak o imenovanju vraća u stanje u kome se nalazio pre nego što je poništeni akt donet, dakle u stanje kada je poništenim rešenjem nastupilo i pravno i faktičko dejstvo imenovanja javnog beležnika BB.

Vrhovni kasacioni sud je imao u vidu navode zahteva, pa je konstatovao da su istovetni tužbenim navodima koji su u pobijanoj presudi detaljno razmotreni i pravilno ocenjeni kao neosnovani. Sledom navedenog, Vrhovni kasacioni sud se nije upuštao u ponovnu ocenu iznetih navoda. Prema praksi Evropskog suda za ljudska prava, obaveza obrazloženja sudske odluke ne znači da se u odluci moraju dati odgovori na sve iznete argumente (Van de Hurk protiv Holandije, od 19. aprila 1994. godine, stav 61.). To naročito važi za obrazloženja odluka sudova pravnog leka u kojima su prihvaćeni razlozi izneti u odlukama nižestepenih sudova.

Sa iznetih razloga, nalazeći da su navodi zahteva neosnovani i da ne mogu dovesti do drugačije odluke suda po podnetom zahtevu, Vrhovni kasacioni sud je, na osnovu člana 55. stav 1. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u prvom stavu dispozitiva ove presude.

Vrhovni kasacioni sud je, s obzirom na to, da je zahtev za preispitivanje sudske odluke odbijen, na osnovu odredbe člana 165. stav 1. u vezi sa članom 153. Zakona o parničnom postupku (''Službeni glasnik RS'' 72/11... 74/13) koji se shodno primenjuje na pitanja postupka rešavanja upravnih sporova koja nisu uređena tim zakonom, saglasno odredbi člana 74. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u drugom stavu dispozitiva presude.

PRESUĐENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU

dana 20.12.2018. godine, Uzp 354/2018

Zapisničar,                                                                                                                     Predsednik veća – sudija,

Vesna Mraković,s.r.                                                                                                     Katarina Manojlović Andrić,s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić