Uzp1 8/2019 4.1.2.7.1 zahtev za preispitivanje sudske odluke; 4.2.3 vojne službe, izveštaj vojnih lica

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Uzp1 8/2019
03.10.2019. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija: Katarine Manojlović Andrić, predsednika veća, Gordane Džakula i Biserke Živanović, članova veća, sa savetnikom Vesnom Mraković, kao zapisničarem, odlučujući povodom odluke Ustavnog suda Už 273/2016 od 28.03.2019. godine, o zahtevu AA iz sela ..., Opština ..., koga zastupa punomoćnik Miloš Mandžukić, advokat iz ..., ... ..., ..., za preispitivanje sudske odluke – rešenja Upravnog suda, Odeljenja u Nišu II-2 U 13566/15 (2008) od 01.10.2015. godine, sa Ministarstvom odbrane Republike Srbije, Sektorom za ljudske resurse, Upravom za kadrove, kao protivnom strankom, u predmetu prestanka službe, u nejavnoj sednici veća, održanoj dana 03.10.2019. godine, doneo je

P R E S U D U

Zahtev se UVAŽAVA, UKIDA SE rešenje Upravnog suda – Odeljenja u Nišu II-2 U 13566/15 (2008) od 01.10.2015. godine i predmet vraća Upravnom sudu na ponovno odlučivanje.

O b r a z l o ž e nj e

Pobijanim rešenjem odbačena je tužba podnosioca zahteva, podneta protiv ''službene zabeleške o datumu prestanka službe'' Vojne pošte ... Niš int. br. ...-... od 18.03.2008. godine.

U zahtevu za preispitivanje pobijanog rešenja, podnetom zbog povrede pravila postupka koja je mogla da bude od uticaja na rešenje stvari i povrede zakona, drugog propisa ili opšteg akta, podnosilac ističe da traži vraćanje na posao da se parnični sud oglasio nenadležnim, a da je Upravni sud odbacio njegovu tužbu i da je ostao bez pravne zaštite, iako je Ustavom zagarantovano pravo na pravnu zaštitu i pravni lek. Predlaže da Vrhovni kasacioni sud pobijano rešenje preinači ili ukine.

Protivna stranka nije dala odogovor na zahtev, već je samo dostavila Vrhovnom kasacionom sudu spise predmeta.

Vrhovni kasacioni sud je o zahtevu odlučivao u ponovnom postupku, povodom odluke Ustavnog suda Už 273/16 od 28.03.2019. godine, kojom je, stavom 1. dispozitiva usvojena ustavna žalba podnosioca zahteva i utvrđeno da je rešenjem Vrhovnog kasacionog suda Uzp 634/15 od 29.10.2015. godine, kojim je odbačen kao nedozvoljen zahtev za preispitivanje sudske odluke – rešenja Upravnog suda – Odeljenja u Nišu II- 2 U 13566/15 (2008) od 01.10.2015. godine, povređeno pravo podnosioca ustavne žalbe na pravno sredstvo, zajemčeno odredbom člana 36. stav 2. Ustava Republike Srbije. Istom odlukom, stavom 2. dispozitiva, poništeno je rešenje Vrhovnog kasacionog suda Uzp 634/15 od 29.10.2015. godine i određeno je da isti sud donese novu odluku o zahtevu podnosioca ustavne žalbe za preispitivanje rešenja Upravnog suda – Odeljenja u Nišu U 13566/15 od 01.10.2015. godine.

Postupajući po podnetom zahtevu i ispitujući pobijano rešenje u granicama zahteva, a u smislu člana 54. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' 111/09), Vrhovni kasacioni sud je našao:

Zahtev je osnovan.

Prema razlozima obrazloženja pobijanog rešenja, tužba protiv ''službene zabeleške o datumu prestanka službe'' Vojne pošte ... Niš int. br. ...-... od 18.03.2008. godine, kojom je konstatovano da tužiocu prestaje služba sa 11.03.2008. godine, odnosno danom uručenja naredbe predsednika Republike Srbije ... od 22.02.2008. godine, nije dozvoljena, jer zabeleška predstavlja interni akt tuženog organa, koji je donet u cilju tužiočevog razduženja od profesionalne vojne službe, pa je i dostavljen tužiocu i drugim organima i određenim evidencijama u okviru tuženog organa. Iz navedenih razloga Upravni sud je, postupajući na osnovu člana 77. stav 1. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'' br. 111/09), po pravilima postupka propisanim odredbama Zakona o upravnim sporovima (''Službeni list SRJ'', broj 46/96), našao da osporenim aktom nije rešavano o kakvom pravu ili obavezi tužioca, da ovaj akt nema karakter upravnog odlučivanja, niti predstavlja upravni akt u smislu odredbe člana 6. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni list SRJ'', broj 46/96), da nisu ispunjeni zakonski uslovi za pokretanje upravnog spora i odbacio, kao nedozvoljenu, tužbu na osnovu odredbe člana 28. stav 1. tačka 1) ovog zakona.

Ocenjujući zakonitost pobijanog rešenja, saglasno odluci Ustavnog suda Už 273/16 od 28.03.2019. godine, koja je opšteobavezujuća, prema odredbama člana 166. Ustava Republike Srbije i člana 7. Zakona o Ustavnom sudu („Službeni glasnik RS“, br. 109/07, 99/11, 18/13 – odluka US, 103/15 i 40/15 – dr. zakon), Vrhovni kasacioni sud nalazi da je Upravni sud pobijanim rešenjem povredio pravila postupka na štetu podnosioca zahteva.

U tužbom osporenom aktu Vojne pošte ... Niš int. broj ...-... od 18. marta 2008. godine, naslovljenom kao ''službena zabeleška o datumu prestanka službe'', konstatovano je: da je naredbom predsednika Republike Srbije ... od 22.02.2008. godine odlučeno da se izvrši disciplinska kazna ''gubitak službe profesionalnog vojnika'', na koju je pravnosnažnom i izvršnom presudom Vojnog disciplinskog suda pri Komandi vojnog okruga Niš I Dis. br. .../... od 27.02.2007. godine, koja je potvrđena presudom Višeg vojnog disciplinskog suda pri Ministarstvu odbrane od 18.09.2007. godine, zbog disciplinskog prestupa iz člana 160. stav 1. tačka 9. Zakona o Vojsci Jugoslavije, osuđen podnosilac zahteva AA, potpukovnik na službi u VP ... Niš; da je na osnovu iznetog odlučeno da podnosiocu zahteva prestane profesionalna vojna služba zbog razloga iz člana 164. Zakona o Vojsci Srbije; da je navedena naredba uručena podnosiocu zahteva 11.03.2008. godine; da je naredba postala konačna u upravnom postupku danom uručenja, s obzirom na to da protiv nje nije dopuštena žalba; da podnosiocu zahteva, kao potpukovniku na službi u VP ... Niš, prestaje profesionalna vojna služba, primenom člana 117. stav 1. Zakona o Vojsci Srbije, danom konačnosti (uručenja) navedene naredbe, odnosno najkasnije sa danom 17. marta 2008. godine, jer se u momentu donošenja naredbe podnosilac zahteva nije nalazio na dužnosti, već u statusu ''udaljen od dužnosti''; da mu je dat rok da najkasnije do 21. marta 2008. godine razduži celokupnu vojnu opremu, sa kojom je zadužen, kao i da ''reši dokumentaciju (zdravstvenu knjižicu, propusnicu za ulazak u kasarnu, radnu knjižicu i drugo)''.

Odredbama Zakona o Vojsci Srbije (''Službeni glasnik RS'' broj 116/07) u tekstu koji je bio na snazi do 04. novembra 2009. godine, bilo je propisano: da oficiru, odnosno podoficiru prestaje služba u Vojsci Srbije ako izgubi čin (član 110. stav 1. tačka 5); da postupak za prestanak službe prema odredbama čl. 110. i 112. ovog zakona, osim prestanka službe na zahtev po službenoj dužnosti pokreće starešina komande, jedinice ili ustanove Vojske Srbije na položaju komandanta bataljona ili lice istog ili višeg ranga (član 114); da profesionalnom vojnom licu, služba u Vojsci Srbije prestaje danom konačnosti rešenja o prestanku službe (član 117. stav 1); da rok za predaju dužnosti ne može biti duži od 30 dana od dana konačnosti rešenje o prestanku službe (član 117. stav 2); da za lice kome služba prestaje gubitkom čina akt o prestanku službe donosi nadležni starešina odmah po prijemu pravnosnažne presude, a služba se računa do dana pravnosnažnosti presude (član 117. stav 3); da ako zakonom ili propisom donetim na osnovu zakona nije određena nadležnost drugog lica, za rešavanje u upravnim stvarima u prvom stepenu stvarno je nadležan starešina komande, jedinice ili ustanove Vojske Srbije na položaju, komandanta brigade ili starešina njemu ravnog ili višeg položaja (član 141. stav 1).

Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije (''Službeni glasnik RS'', broj 88/09), koji je stupio na snagu 05. novembra 2009. godine, u Zakonu o Vojsci Srbije (''Službeni glasnik RS'', broj 116/07) u članu 110. stav 1. izmenjena je tačka 5) tako da propisuje da oficiru, odnosno podoficiru prestaje služba u Vojsci Srbije ''ako izgubi čin ili je izvršnom presudom vojnog disciplinskog suda osuđen na disciplinsku kaznu gubitka službe''. Član 117. Zakona u celini je izmenjen tako da je njime predviđeno: da profesionalnom vojnom licu služba u Vojsci Srbije prestaje razrešenjem, na osnovu akta o prestanku profesionalne vojne službe (stav 1); da se lice za koje je donet akt o prestanku službe, a nalazi se na dužnosti, razrešava od službe danom predaje dužnosti, a lice koje se ne nalazi na dužnosti – danom kada akt o prestanku službe postane konačan (stav 2); da rok za razrešenje službe ne može biti duži od 30 dana od dana dostavljanja konačnog akta o prestanku profesionalne vojne službe, i u tom roku se mora izvršiti predaja dužnosti (stav 3); da za lice kome služba prestaje iz razloga predviđenih u članu 110. stav 1. tačka 5) i članu 112. stav 2. tačka 5) ovog zakona, akt o prestanku službe donosi nadležni starešina odmah po prijemu presude, a služba se računa do dana kada je presuda postala izvršna (stav 4).

Pravilom o vojnoj disciplini (''Službeni Vojni list'' br. 40/93, 20/94, 4/96 i 32/99), koje je, na osnovu člana 173. Zakona o Vojsci Jugoslavije doneo predsednik Savezne Republike Jugoslavije, a koje je važilo u vreme donošenja navedene naredbe predsednika Republike od 22.02.2008. godine, bilo je predviđeno: da se kazne za disciplinske prestupe izrečene pravnosnažnom presudom vojnog disciplinskog suda izvršavaju tek pošto nadležni starešina izda naredbu o izvršenju kazne, a da je starešina nadležan za izvršenje ove naredbe predsednik Savezne Republike Jugoslavije – za izvršenje kazne gubitka službe i gubitka čina izrečene oficiru (član 84. stav 1. tačka 1); da se o izvršenju kazne gubitka službe vojnog lica i gubitka čina stara pretpostavljeni starešina na položaju komandanta puka, njemu ravnom ili višem položaju (član 90. stav 1); da se kazna gubitak službe i kazna gubitak čina izvršavaju razrešenjem osuđenog od službe u Vojsci, na osnovu akta o prestanku službe (stav 2).

Zakonom o upravim sporovima (''Službeni list SRJ'', broj 46/96), koji je važio do 29. decembra 2009. godine, bilo je propisano: da se upravni spor može voditi samo protiv upravnog akta (član 6. stav 1); da je upravni akt, u smislu ovog zakona, akt kojim državni organ i preduzeće ili druga organizacija u vršenju javnih ovlašćenja rešava o određenom pravu ili obavezi fizičkog lica ili pravnog lica ili druge stranke u upravnoj stvari (stav 2); da će sud rešenjem odbaciti tužbu ako utvrdi da akt koji se tužbom osporava nije upravni akt (član 6.) (član 28. stav 1. tačka 2).

Zakonom o upravnim sporovima (''Službeni glasnik RS'', broj 111/09), koji je stupio na snagu 30. decembra 2009. godine, propisano je da će se postupci po tužbama, zahtevima za vanredno preispitivanje sudske odluke i tužbama za ponavljanje postupka podneti do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončati pred Upravnim sudom, po pravilima postupka koja su važila do dana stupanja na snagu ovog zakona (član 77. stav 1).

Zakonom o opštem upravnom postupku (''Službeni list SRJ'' br. 33/97 i 31/01 i ''Službeni glasnik RS'' broj 30/10) koji se primenjivao do 31. maja 2017. godine, bilo je propisano: da se svako rešenje mora kao takvo označiti, izuzetno, posebnim propisima može se predvideti da se rešenju može dati i drugi naziv (član 196. stav 1); da pismeno rešenje sadrži: uvod, dispozitiv (izreku), obrazloženje, uputstvo o pravnom sredstvu, naziv organa sa brojem i datumom rešenja, potpis službenog lica i pečat organa, da u slučajevima predviđenim zakonom ili drugim propisom, rešenje ne mora sadržavati pojedina od tih delova (...) (stav 3).

S obzirom na navedene propise, u skladu sa odredbom člana 84. stav 1. tačka 1) Pravila o vojnoj disciplini, važećem u vreme donošenja naredbe predsednika Republike od 22. februara 2008. godine, postupak izvršenja kazne za disciplinske prestupe izrečene pravnosnažnom presudom vojnog disciplinskog suda započinje izdavanjem naredbe o izvršenju izrečene kazne gubitka službe. Naredba predsednika Republike o izvršenju kazne gubitka službe izrečene podnosiocu zahteva, sama po sebi, jeste bez neposrednog pravnog dejstva na radnopravni status podnosioca zahteva, nema značaj akta o prestanku službe, usmerena je na pretpostavljenog starešinu – komandanta VP ... Niš, koji je u skladu sa članom 90. Pravila bio dužan da se stara o njenom izvršenju, što je iziskivalo pokretanje upravnog postupka za prestanak profesionalne vojne službe, koji je bio propisan tada važećim odredbama čl. 114. do 118. Zakona o Vojsci Srbije i donošenje odluke o radnopravnom statusu podnosioca zahteva. Uslov za prestanak profesionalne vojne službe, saglasno tada važećoj odredbi člana 117. stav 1. Zakona o Vojsci Srbije bilo je donošenje upravnog akta o prestanku službe, pod nazivom naredba koja se donosi po sprovedenom upravnom postupku, u kome je morao biti utvrđen razlog prestanka službe propisan tim zakonom, kao i nastupanje konačnosti tog akta u upravnom postupku. Međutim, komandant VP ... Niš, kao pretpostavljeni starešina koji se starao o izvršenju naredbe predsednika Republike u konkretnom slučaju, sačinio je samo akt pod nazivom ''službena zabeleška o datumu prestanka službe'' od 18. marta 2008. godine, koja je sačinjena radi sprovođenja ove naredbe i koja nije mogla zameniti naredbu o prestanku službe i proizvoditi pravno dejstvo tog akta.

Međutim, kako do prestanka službe podnosioca zahteva nije došlo po samom zakonu, niti naredbom predsednika Republike i da su aktom pod nazivom ''službena zabeleška o datumu prestanka službe'' od 18. marta 2008. godine utvrđeni bitni elementi koje bi sadržao i akt o prestanku službe da je bio donet u zakonom propisanoj formi i proceduri, kao i da je osporen akt neposredno uticao na radnopravni status podnosioca zahteva i da je imao ulogu akta o prestanku službe, po nalaženju Ustavnog suda, koje u svemu prihvata i Vrhovni kasacioni sud, iako ''službena zabeleška'' nije označena kao naredba, niti ima oblik i sve sastavne delove upravnog akta propisane odredbama ranije važećeg Zakona o opštem upravnom postupku, u pogledu sadržine i dejstva koji je proizveo taj akt, ima karakter upravnog akta o prestanku službe koji se donosi po pravilima opšteg upravnog postupka u upravnoj stvari. Stoga osporen akt pod nazivom ''službena zabeleška o datumu prestanka službe'' od 18. marta 2008. godine podleže oceni zakonitosti. U upravnom postupku, po žalbi, odnosno po tužbi u upravnom sporu, u zavisnosti od toga da li je protiv akta o prestanku profesionalne vojne službe dozvoljena žalba.

Iz navedenih razloga Vrhovni kasacioni sud nalazi da nije pravilan zaključak Upravnog suda iz osporenog rešenja da osporenom ''službenom zabeležbom'' nije rešavano o kakvom pravu ili obavezi tužioca u upravnoj stvari i da nije upravni akt iz člana 6. Zakona o upravnim sporovima (''Službeni list SRJ'', broj 46/96), iz kog razloga je pobijano rešenje Upravnog suda doneto uz povredu odredbe čl. 6. i 28. stav 1. tačka 2) istog zakona.

Sa iznetih razloga, Vrhovni kasacioni sud je na osnovu člana 55. stav 3. Zakona o upravnim sporovima, odlučio kao u dispozitivu ove presude i predmet vratio Upravnom sudu, koji je dužan da raspravi pitanja na koja mu je ukazano presudom ovog suda, a vrsta odluke Upravnog suda o tužbi podnosioca zahteva zavisiće od toga da li je dozvoljena žalba u upravnom postupku protiv akta o prestanku profesionalne vojne službe podnosioca zahteva.

PRESUĐENO U VRHOVNOM KASACIONOM SUDU

dana 03.10.2019. godine, Uzp1 8/2019

Zapisničar,                                                                                                                 Predsednik veća – sudija,

Vesna Mraković, s.r.                                                                                                Katarina Manojlović Andrić, s.r.

Za tačnost otpravka

Upravitelj pisarnice

Marina Antonić