Прзз 37/2013 одлуке по захтеву за заштиту законитости; царински прекршаји

Република Србија
ВРХОВНИ КАСАЦИОНИ СУД
Прзз 37/2013
14.11.2013. година
Београд

У ИМЕ НАРОДА

Врховни касациони суд, у већу састављеном од судија: Вере Пешић, председника већа, Олге Ђуричић и Надежде Радевић, чланова већа, са саветником Рајком Милијаш, као записничарем, решавајући о захтеву за заштиту законитости Републичког јавног тужиоца ПТЗ.бр.306/13 од 08.10.2013. године, против решења Министарства финансија Републике Србије, Управа царина, Царинарница Крагујевац П-244/2011 од 19.09.2011. године и пресуде Прекршајног суда у Крагујевцу I 4 ПРУ.бр.294/11 од 08.04.2013. године, у предмету царинског прекршаја, у јавној седници већа одржаној дана 14.11.2013. године, донео је

П Р Е С У Д У

Захтев се УВАЖАВА, УКИДАЈУ СЕ решење Министарства финансија РС, Управа царина, Царинарница Крагујевац П-244/2011 од 19.09.2011. године и пресуда Прекршајног суда у Крагујевцу I 4 ПРУ.бр.294/11 од 08.04.2013. године и предмет враћа Министарству финансија РС, Управи царина, Царинарница Крагујевац на поновно одлучивање.

О б р а з л о ж е њ е

Пресудом Прекршајног суда у Крагујевцу I 4 ПРУ.бр.294/11 од 08.04.2013. године одбијена је жалба окривљеног М.Б. из села У. код Р. и потврђено решење Царинарнице Крагујевац, Комисије за царинске прекршаје П-244/2011 од 19.09.2011. године, којим је окривљени М.Б. из села У. код Р. оглашен кривим за учињени прекршај из члана 294. став 1. тачка 1. Царинског закона и кажњен новчаном казном у износу од 10.000,00 динара, коју је дужан да плати у року од 15 дана од дана правноснажности пресуде, у противном ће новчана казна бити замењена казном затвора у трајању од 10 дана, тако што ће сваких започетих 1.000,00 динара новчане казне бити замењено за један дан затвора на основу члана 37. Закона о прекршајима. Истим решењем окривљени је обавезан да уплати износ од 500,00 динара на име паушалних трошкова прекршајног поступка.

Прзз 37/2013

- 2 -

Против наведеног првостепеног прекршајног решења и пресуде Прекршајног суда у Крагујевцу, Републички јавни тужилац је подигао захтев за заштиту законитости због битне повреде одредаба прекршајног поступка у смислу члана 234. став 2. у вези са чланом 154. став 4. и чланом 216. став 1. тачка 1. Закона о прекршајима. У захтеву истиче да је првостепени прекршајни орган био у обавези да примени одредбе члана 159. став 2. тачка 5. и члана 216. став 1. тачка 1. Закона о прекршајима и да захтев за покретање прекршајног поступка који је поднео МУП Републике Србије, ПУ Јагодина одбаци као поднет од неовлашћеног лица. Будући да није поступио на наведени начин, првостепени прекршајни орган је учинио битну повреду одредаба прекршајног поступка, а прекршајни суд је пропуштањем да по службеној дужности, уочи ту повреду и исту отклони и сам донео незакониту пресуду. Предлаже да суд захтев уважи, укине првостепено прекршајно решење и пресуду прекршајног суда и предмет врати првостепеном прекршајном органу на поновни поступак и одлуку. Врховни касациони суд је на основу одредбе члана 265. став 2. Закона о прекршајима (''Службени гласник РС'' бр. 101/05, 116/08 и 111/09) обавестио о седници већа Републичког јавног тужиоца који, иако уредно обавештен, није приступио. Поступајући по поднетом захтеву и испитујући побијану пресуду и првостепено решење о прекршају, у смислу члана 266. Закона о прекршајима, Врховни касациони суд је нашао: Захтев је основан. Након оцене навода захтева и увида у списе предмета, Врховни касациони суд је нашао да су основани наводи захтева да су првостепени прекршајни орган и прекршајни суд учинили битне повреде одредаба прекршајног поступка из члана 234. став 2. Закона о прекршајима у вези са чланом 159. став 2. тачка 5. и чланом 154. став 4. Закона о прекршајима. Ово стога што из списа предмета произилази да је Министарство унутрашњих послова, Полицијска управа Јагодина, под бројем Пу – 2625/09 од 12.05.2010. године поднела Прекршајном суду у Јагодини захтев за покретање прекршајног поступка против М.Б., због прекршаја из члана 341. став 1. тачка 1. Царинског закона. Прекршајни суд у Јагодини се дана 06.06.2011. године решењем 06 Пр.бр.5123/10 огласио стварно ненадлежним за вођење прекршајног поступка против окривљеног М.Б. и списе предмета доставио Управи царина, Царинарници Крагујевац, као стварно и месно надлежном органу. Закључком Министарства финансија Републике Србије, Управа царина, Царинарница Крагујевац П.бр.244/2011 од 27.07.2011. године, покренут је прекршајни поступак против М.Б. из Ј., због прекршаја из члана 294. став 1. тачка 1. Царинског закона. Из изнетог произилази да МУП Републике Србије, Полицијска управа Јагодина не спада у круг овлашћених органа за подношење захтева за покретање прекршајног поступка, прописаних чланом 154. став 4. Закона о прекршајима (''Службени гласник РС'' 101/05, 116/08 и 111/09). Наведеним чланом 154. став 4. Закона о прекршајима изричито је прописано да су органи овлашћени за подношење захтева за покретање прекршајног поступка органи управе, овлашћени инспектори, јавни тужилац и други органи и организације које врше јавна овлашћења у чију надлежност спада непосредно

Прзз 37/2013

- 3 -

извршење или надзор над извршењем прописа у којима су прекршаји предвиђени. Како је чланом 14. Царинског закона (''Службени гласник РС'' 73/03... 85/05) прописано да царински органи могу, у складу са прописима, предузимати и спроводити мере царинског надзора и контроле које сматрају неопходним за примену царинских и других прописа, произлази да надзор над извршењем Царинског закона врши царински орган, па је овлашћени подносилац захтева за покретање прекршајног поступка за прекршаје из Царинског закона Министарство финансија Републике Србије – Управа царина, а не Министарство унутрашњих послова. С обзиром на то, према налажењу Врховног касационог суда, првостепени прекршајни орган је био у обавези да примени члан 159. став 1. и став 2. тачка 5. наведеног Закона о прекршајима, којим је прописано да кад првостепени орган за прекршај утврди да не постоје услови за покретање прекршајног поступка, захтев ће решењем одбацити, а ти услови према ставу 2. тачка 5. наведеног члана закона не постоје кад је захтев поднео неовлашћени орган, односно неовлашћено лице. Непримењивањем цитираног законског прописа првостепени прекршајни орган је учинио битну повреду одредаба прекршајног поступка, а прекршајни суд је пропуштањем да по службеној дужности уочи ту битну повреду и исту отклони и сам учинио повреду прекршајног поступка из члана 234. став 2. у вези са чланом 154. став 4. и чланом 216. став 1. тачка 1. Закона о прекршајима. Са изнетих разлога, налазећи да су основани наводи захтева да су у прекршајном поступку учињене битне повреде правила поступка од утицаја на законито и правилно доношење одлуке, јер је захтев за покретање прекршајног поступка поднео ненадлежан орган, Врховни касациони суд је на основу члана 266. став 3. Закона о прекршајима уважио захтев, укинуо решење првостепеног прекршајног органа и пресуду Прекршајног суда у Крагујевцу и предмет вратио на поновно одлучивање првостепеном прекршајном органу, као стварно и месно надлежном, који је дужан да поступи по члану 269. Закона о прекршајима.

ПРЕСУЂЕНО У ВРХОВНОМ КАСАЦИОНОМ СУДУ дана 14.11.2013. године, Прзз 37/2013

Записничар, Председник већа - судија Рајка Милијаш,с.р. Вера Пешић,с.р.