Rev2 646/2015 stimulativna nagrada za vreme korišćenja godišnjeg odmora; prekovremeni rad

Republika Srbija
VRHOVNI KASACIONI SUD
Rev2 646/2015
10.12.2015. godina
Beograd

U IME NARODA

Vrhovni kasacioni sud, u veću sastavljenom od sudija Vesne Popović, predsednika veća, Božidara Vujičića, Lidije Đukić, Snežane Andrejević i Biserke Živanović, članova veća, u pravnoj stvari tužioca R.M. iz Z., čiji je punomoćnik G.S., advokat iz Č., protiv tužene Republike Srbije, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Policijska uprava Zrenjanin, koju zastupa Državno pravobranilaštvo RS, Odeljenje u Zrenjaninu, radi isplate, vrednosti predmeta spora 16.070,69 dinara, odlučujući o reviziji tužioca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2234/14 od 02.12.2014. godine, u sednici održanoj 10.12.2015. godine, doneo je

P R E S U D U

PRIHVATA SE odlučivanje o reviziji tužioca izjavljenoj protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2234/14 od 02.12.2014. godine, kao izuzetno dozvoljenoj, primenom člana 404. ZPP.

ODBIJA SE revizija tužioca izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2234/14 od 02.12.2014. godine u delu kojim je odlučeno o zahtev tužioca za isplatu manje plaćene naknade plate za vreme korišćenja godišnjeg odmora u septembru 2010. godine, u visini od 2.715,65 dinara sa zakonskom kamatom i uplatom odgovarajućih doprinosa na navedeni iznos za penzijsko, invalidsko i zdravstveno osiguranje (odbijen tužbeni zahtev).

UKIDA SE se presuda Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2234/14 od 02.12.2014. godine i presuda Osnovnog suda u Zrenjaninu P1 411/13 od 11.06.2014. godine, u delu kojim je odbijen tužbeni zahtev za isplatu naknade plate za noćni rad i predmet vraća prvostepenom sudu na ponovno suđenje u tom delu.

O b r a z l o ž e nj e

Presudom Osnovnog suda u Zrenjaninu P1 411/13 od 11.06.2014. godine, delimično je usvojen tužbeni zahtev, pa je obavezana tužena da tužiocu na ime razlike naknade zarade za vreme korišćenja godišnjeg odmora plati 836,20 dinara sa zakonskom kamatom od 26.03.2011. godine do isplate - za februar mesec 2011. godine, kao i 1.454,26 dinara sa zakonskom kamatom od 26.04.2011. godine do isplate - za mart mesec 2011. godine, kao i da mu naknadi troškove parničnog postupka od 4.184,40 sa kamatom od 11.06.2014. godine do isplate. Istom presudom, odbijen je tužbeni zahtev u delu kojim je tužilac tražio da se obaveže tužena da mu plati 2.715,65 dinara, na ime naknade zarade za vreme korišćenja godišnjeg odmora u septembru mesecu 2010. godine, sa zakonskom kamatom na taj iznos od 26.10.2010. godine do isplate, kao i da mu na ime naknade za noćni rad u periodu od septembra zaključno sa decembrom mesecom 2011. godine plati ukupno 11.064,58 dinara, u pojedinačnim mesečnim iznosima sa pripadajućom zakonskom kamatom, bliže određenim ovom odlukom, kao i da nadležnom Fondu PIOZ i Fondu zdravstvenog osiguranja, u korist tužioca uplati odgovarajuće doprinose.

Presudom Apelacionog suda u Novom Sadu Gž1 2234/14 od 02.12.2014. godine, žalbe parničnih stranaka su odbijene i prvostepena presuda potvrđena.

Protiv pravnosnažne presude donesene u drugom stepenu, tužilac je izjavio reviziju zbog pogrešne primene materijalnog prava, pobijajući je u delu kojim je odbijen tužbeni zahtev, s tim što je predložio da se o reviziji odluči kao posebnoj, primenom člana 404. ZPP, radi ujednačavanja sudske prakse.

Vrhovni kasacioni sud nalazi da su u konkretnom slučaju ispunjeni uslovi za odlučivanje o reviziji tužioca, primenom člana 404. ZPP, imajući u vidu da je tužilac uz reviziju dostavio više odluka apelacionih sudova, iz kojih proizilazi da su osnovani navodi o različitom postupanju (odlučivanju) apelacionih sudova u istoj pravnoj stvari, što ukazuje na potrebu odlučivanja o reviziji, kao izuzetno dozvoljenoj, radi ujednačavanje sudske prakse, zbog čega je i odlučeno kao u stavu prvom izreke.

Vrhovni kasacioni sud je ispitao pobijanu odluku, primenom člana 408. Zakona o parničnom postupku („Sl. glasnik RS“ br.72/11 i 55/04), pa je našao da je revizija delimično osnovana, a delimično neosnovana.

U postupku nije učinjena bitna povreda odredaba parničnog postupka iz člana 374. stav 2. tačka 2. ZPP, na koju revizijski sud pazi po službenoj dužnosti, a revizijom se ne ukazuje na druge povrede postupka, zbog kojih se, primenom člana 407. stav 1. ZPP, revizija može izjaviti.

Prema do sada utvrđenom činjeničnom stanju, tužilac je u spornom periodu, prema rešenju tužene od 19.06.2010. godine, raspoređen na radno mesto zamenika vođe saobraćajnog sektora i unapređen u zvanje višeg policajca. Navedenim rešenjem određena mu je i visina plate, u skladu sa članom 3, 4. i 7. Pravilnika o platama zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova od 26.06.2006. godine, na koji način mu je određen ukupan koeficijent za obračun i isplatu plate u visini od 18,91. Tužilac ima status ovlašćenog službenog lica. Poređenjem koeficijenta tužioca sa koeficijentom M.P., zaposlene kod tužene na daktilografskim i administrativno tehničkim poslovima, kojoj je određen ukupan koeficijent 12,84, utvrđeno je da je prema članu 3. Pravilnika - osnovni koeficijent, tužilac razvrstan u 19. platni razred sa koeficijentom 10,17, a uporedna radnica u 31. platni razred sa koeficijentom 6,68; prema članu 4. Pravilnika - dodatni koeficijent (prema stručnoj spremi i radnom statusu- mestu) tužiocu je određen koeficijent 6,52, a uporednoj radnici 4,61, iako oboje imaju IV stepen stručne spreme, a prema članu 7. Pravilnika – dodatni koeficijent za zvanje odnosno čin, tužiocu, u zvanju višeg policajca, određen je koeficijent 1,55, kao i uporednoj radnici, u zvanju referenta (koeficijent 1,55), a da je koeficijent tužioca za 47,27% veći od koeficijenta ovog državnog službenika. Međutim, poređenjem koeficijenta tužioca sa koeficijentom D.J., zaposlenog kod tužene, policajca sa zvanjem višeg policajca počev od 03.07.2009. godine, koji takođe ima status ovlašćenog službenog lica, ali nema neredovnost u radu, utvrđeno je da je D.J., prema članu 3. Pravilnika - osnovni koeficijent, razvrstan u 20. platni razred sa koeficijentom 9,96, da mu je prema članu 4. Pravilnika - dodatni koeficijent (prema radnom mestu) određen u visini 6,52, prema članu 7. Pravilnika – dodatni koeficijent za zvanje odnosno čin, koeficijent 2,04, na koji način je ukupan koeficijent ovog zaposlenog 18,52.

Ocenom nalaza sudskog veštaka, sudovi su utvrdili da je tužiocu u spornom periodu isplaćena naknada plate za vreme korišćenja godišnjeg odmora, ali mu nije isplaćena i stimulativna naknada od 10% u odnosu na platu u periodu korišćenja godišnjeg odmora.

Kod ovako utvrđenog činjeničnog stanja, sudovi nalaze da je za utuženi period, u odnosu na traženu neredovnost u radu, tužiocu već izvršeno uvećanje plate preko 30%, kroz uvećanje dodatnog koeficijenta (u odnosu na M.P.), u skladu sa članom 147. u vezi člana 146. stav 1. Zakona o policiji, čime je i tužena ispunila svoju obavezu prema njemu po ovom osnovu, što i tužbeni zahtev u ovom delu čini neosnovanim.

Pravnosnažnom odlukom u delu koji se revizijom pobija, odbijen je i tužbeni zahtev u delu kojim je tužilac tražio isplatu stimulativne naknade od 10% plate i to za period korišćenja godišnjeg odmora u septembru mesecu 2010. godine.

Vrhovni kasacioni sud nalazi da se revizijom neosnovano ukazuje da je pobijanom odlukom pogrešno primenjeno materijalno pravo prilikom odlučivanja o zahtevu tužioca za isplatu stimulativne naknade za vreme korišćenja godišnjeg odmora.

Zaposlenima u MUP-u plate su uređene Pravilnikom o platama zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova, kojim su utvrđeni osnovni i dodatni koeficijenti, a koji je donet u sprovođenju Zakona o policiji (“Sl.glasnik RS” br.101/05 i 63/09, koji je bio na snazi u vreme donošenja Pravilnika), iz čega proizlazi da Pravilnik tužene ne predstavlja podzakonski akt u odnosu na Zakon o platama državnih službenika i nameštenika, na koji se tužilac u reviziji poziva, zbog čega u konkretnom slučaju nema mesta primeni odredaba tog Zakona (o platama državnih službenika i nameštenika) prilikom obračuna naknade plate za vreme odsustva sa rada – godišnjeg odmora i plaćenog odsustva. Primenom člana 9. stav 1. Pravilnika, zaposleni imaju pravo na ovu stimulativnu naknadu i za vreme privremene sprečenosti za rad koja je prouzrokovana povredom u vršenju ili povodom vršenja službe, dok je stavom 2, pravo zaposlenih na stimulativnu naknadu isključeno za vreme odsustva sa rada koja nisu obuhvaćena stavom 1. ovog člana. Dakle, Pravilnik o platama zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova iz 2006. godine, pravi razliku između koeficijenata (osnovnog i dodatnog) i stimulatvne naknade, predviđene članom 9. Pravilnika, koja predstavlja poseban vid naknade, na koju zaposleni imaju pravo samo za vreme provedeno na radu i u vreme privremene sprečenosti za rad prouzrokovane povredom u vršenju ili povodom vršenja službe, kako je to navedenom odredbom i predviđeno. U ostalim slučajevima odsustva sa rada, gde spada i period korišćenja godišnjeg odmora, zaposlenima pravo na ovu naknadu ne pripada (decidirano propisano stavom 2. ovog člana), što i tužbeni zahtev u ovom delu čini neosnovanim.

Imajući u vidu izneto, Vrhovni kasacioni sud nalazi da je pobijanom odlukom pravilno primenjeno materijalno pravo kada je u ovom delu odbijen tužbeni zahtev, što suprotne navode revizije čini neosnovanim.

Na osnovu iznetog, primenom člana 414. stav 1. ZPP, odlučeno je kao u stavu drugom izreke.

Međutim, Vrhovni kasacioni sud nalazi da se revizijom osnovano ukazuje da je prilikom odlučivanja o tužbenom zahtevu za isplatu neplaćenog dela zarade po osnovu noćnog rada, pogrešno primenjeno materijalno pravo, zbog čega je i činjenično stanje ostalo nepotpuno utvrđeno.

Zakonom o policiji („Sl.glasnik RS“ br.101/05 i 63/09, koji je bio na snazi u spornom, utuženom periodu), određeno je da se osnovna plata zaposlenih kod tužene, sastoji od osnovice koju utvrđuje Vlada i osnovnog i dodatnog koeficijenta u odnosu na zvanje, radna mesta, odnosno poslove na kojima se staž osiguranja računa sa uvećanim trajanjem, posebne uslove rada, opasnost, odgovornost i složenost poslova (član 146. stav 2. Zakona). Dodatni koeficijent utvrđen u skladu sa članom 146. stav 2. ovog Zakona, primenom na osnovicu uvećava platu za 30 do 50% u odnosu na plate drugih državnih službenika (član 147. stav 1.), a uz saglasnost Vlade, za pojedine kategorije zaposlenih mogu se utvrditi dodatni koeficijenti koji omogućavaju uvećanje i za više od 50% u odnosu na plate drugih državnih službenika (član 147. stav 2. istog Zakona). Pravilnikom o platama zaposlenih u MUP-u, od 26.06.2006. godine, određeni su dodatni koeficijenti zaposlenih.

Pravilna primena navedenih zakonskih odredaba podrazumeva da policajci i ovlašćena službena lica zaposlena kod tužene, počev od stupanja na snagu Pravilnika o platama od 26.06.2006. godine do 08.12.2011. godine, kada su stupile na snagu izmene Zakona o policiji (“Sl.glasnik RS” 92/11), nemaju pravo na uvećanje plate po osnovu neredovnosti u slučaju da je njihova plata već uvećana 30 do 50% u odnosu na plate drugih državnih službenika.

Međutim, da li je plata policajca koji ima status ovlašćenog službenog lica uvećana za navedeni procenat, predstavlja faktičko pitanje, koje je potrebno utvrditi u svakom konkretnom slučaju i to poređenjem sa platom policijskog službenika istog stepena školske spreme koji takođe ima status ovlašćenog službenog lica, ali koji nema neredovnost u radu. Pri tom, sama sadržina odredbe člana 147. Zakona, ukazuje da prilikom utvrđivanja da li je tužiocu već uvećana plata po ovom osnovu, uporedni radnik ne može biti državni službenik kome je u startu utvrđen niži koeficijent već po osnovu radnog statusa – radnog mesta i po osnovu razvrstavanja u znatno niži platni razred (kako je učinjeno u sprovedenom postupku pred nižestepenim sudovima).

Imajući ovo u vidu, Vrhovni kasacioni sud nalazi da je pobijanom odlukom pogrešno primenjeno materijalno pravo kada je okolnost - da li je tužiocu već priznato i utvrđeno pravo na uvećanu zaradu po osnovu prekovremenog i noćnog rada, kao i za rad u dane državnih i verskih praznika, utvrđena stavljanjem u srazmeru koeficijenta tužioca sa koeficijentom M.P.. Osnovanost zahteva i prava tužioca na naknadu po osnovu noćnog rada (neredovnosti), može se utvrditi samo stavljanjem u srazmeru plate tužioca sa platom zaposlenog kod tužene koji se nalazi u identičnoj situaciji kao i tužilac (školska sprema, zvanje, status), a kome je jedina tačka razlikovanja u odnosu na tužioca – nepostojanje neredovnosti u radu kod uporednog radnika, što u konkretnom slučaju nije cenjeno.

Na ovaj način, pobijanom odlukom je o osnovanosti tužbenog zahteva u ovom delu, odlučeno uz pogrešnu primenu materijalnog prava, zbog čega je činjenično stanje ostalo nepotpuno utvrđeno, pa je Vrhovni kasacioni sud, primenom člana 416. stav 2. Zakona o parničnom postupku, odlučio kao u stavu trećem izreke.

U ponovnom postupku prvostepeni sud će utvrditi činjenično stanje u skladu sa primedbama iz ovog rešenja i uz pravilnu primenu materijalnog prava, doneti novu i zakonitu odluku o ovom delu tužbenog zahteva.

Predsednik veća – sudija

Vesna Popović,s.r.